ימים כאלה של השתהות. כאילו דברים נעמדים מלכת ואין להם יכולת לקדם את עצמם לנוע במרחב הזמן הלאה אל העתיד. משהו בהווה הכבד מנשוא מושך מטה. אמנם החיים עצמם נמשכים ודברים קורים, עצב גדול, שמחות קטנות, בהלה, תקווה ויאוש והכל תחת ענני כאב ורוחות חזקות מהמלחמה שלא נגמרת.

תיאטרון האבסורד העצוב של חיינו כפי שהם נראים ומרגישים עכשיו. הבלתי נתפס הפך להיות מציאות ואנחנו מתרגלים אליה. מבטי השנאה של המפגינים הביביסטים בשבת. השוטרים הדוהרים על הסוסים לתוך ציבור שמפגין לפי החוק. משפחות חטופים שהתגובות אליהן מוכיחות שאבדנו את זה לגמרי. זו המדינה שלנו זה העולם שלנו והשינוי עוד לא מתחיל לזרוח משום צד. מנסה למצוא נקודות אחיזה של אופטימיות, לרגעים מצליחה באחרים חסרת נשימה.
עסקית אני מרגישה במשחק הסולמות והחבלים של החיים המקצועיים, כאילו צנחתי כלפי מטה למספרים החד ספרתיים של הלוח ועכשיו מפשילה שוב את שרוולי וכוחות הזימון והשיווק כדי למצוא את הסולומות החדשים לעלות עליהם כלפי מעלה. המלחמה, המצב הכלכלי והבחירות עצרו חלק מהפרויקטים שהייתי מעורבת בהם והם לא חוזרים לעצמם במתכונת שבה היו. זה זמן חשוב לאפשר לדברים לקרות תוך עוד העמקה בדיוק ובהבנה שלהם. פחות לנהל או לשרוד, יותר לסמוך על מה שצריך להגיע שיגיע. כבר מאומנות בפעולות זימון וארגון העשייה ומרגישה שבאה לזה בסיבוב הזה של הספירלה מוכנה. חוזרת לתרגולי כתיבת בוקר וצלילה לחומרים ורעיונות. מעדכנת את הלוגו ואת מצגות התוכן שלי ומזמנת את הפרויקט הבא. וניצניו כבר כאן.

ירוק בעמק. עין חרוד. פברואר 24ירוק בעמק. עין חרוד. פברואר 24
ירוק ואדום בכל מקום. פברואר 24ירוק ואדום בכל מקום. פברואר 24
סיור במוסררה.מרץ 24.  צילום: ורד סלעסיור במוסררה.מרץ 24. צילום: ורד סלע

סיימתי את קורס הTAE שעשיתי בחודשים האחרונים. זה היה לבטח אחד הקורסים הממש אחרים ממה שאני מכירה. מוזר, מפליא, מתסכל ומרגש בו זמנית. מתוך אלפי המילים היפות שכתבתי במחברת הקורס, המחשבות שעלו בו והתובנות שהתנסחו בו התחלתי לצייר מודל מסודר של מה שאני יודעת שיש לעשות כדי לעבוד עם קבוצות וארגונים או בכלל קודם כל עם אנשים באשר הם. מודל מפגשי מעשה המכוונים כינוס, חיבור ופעולה. הוא מכיל את העקרונות הבסיסיים של כיצד לגשת ולהגיע למשימה. מושגים שעליהם בנוי המודל ופעולות ותובנות שרצוי לשאוף להחזיק במהלך המפגשים. עכשיו צריכה להעמיק בארגון ובחידוד של המילים ובעיקר להתאמן בלדבר אותו בקול רם. אז מי שרוצה לשמוע יותר ממוזמנות וגם מוזמנים.

שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.
שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.
שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.שלום סבא. לגופם של דברים. מוזיאון תל אביב. ינואר 24.

פחד. כבר הרבה זמן מסתובבת עם המחשבה שהפחד מניע את האנושות. ההבנה כמה כולנו כאן, בעולם, במדינה הזאת, מנוהלים על ידי פחדים וכמה זה קשה. חשבתי, לראיין אנשים, לתעד את התחושות האותנטיות שלהם לגבי הפחדים שלהם. אחת הבעיות בפחד או בחרדה היא שלפעמים קשה להגדיר ולנסח, אני רוצה לנסות.
פחד הוא חוויה אוניברסלית וברור כי תחושת הפחד היא חלק מחוויות החיים, תגובה לאפשרות של בדידות, של מוות, של כאב, של קושי. אני מרגישה ששיח פתוח על פחד יכול לעזור לגעת בחיים ולייצר תובנות חשובות. כבר כתבתי את ההקדמה הזאת או משהו דומה לה, כבר החלטתי להתחיל לראיין אנשים ועדיין לא קרה עם זה כלום. אולי מפחד…
בשישי האחרון נתקלתי בספר של’ פרופ עמיה ליבליך, חוקרת חברתית וכותבת מדהימה בעיני. יכולת הכתיבה שלה וההתמסרות שלה לנושאים כל כך מגוונים בחברה בישראל וכל כך לעומק מרתקת אותי. הלוואי שאעיז ואצליח לעשות את המחקרון על פחד ולכתוב קצת קצת כמו עמיה בדרך של המחקר הנרטיבי שהיא מיישמת במחקרים ובכתיבה שלה. הראיון במחקר הנרטיבי, הוא מפגש המייצר קשר בין המרואיין למראיין, במהותו הקשבה פעילה ואמתפטית מצד המראיין ונכונות לשתף מצד המרואין, כך שמתקבלים סיפורי חיים אותנטים. וזה הכוח שלהם.
קוראת את אחד הספרים האחרונים שלה שגיליתי אותו לפני שבוע (על משאית שהוסבה לחנות ספרים ניידת – האסטרונאטית). שם הספר ‘קולות’ והוא עוסק בעוני חדש בישראל. במשך שנה ראיינה ליבליך א.נשים במגוון גילאים שנענו לקריאתה האינטרנטית, הגדירו עצמם עניים חדשים ובאו לספר את סיפורם – כיצד הגיעו למצב הנוכחי, ובמה הם תולים את עוניָם ובכלל מהו עוני בעיניהם. חלקם קושרים את מצבם בכישלון מערכתי ואחרים מאשימים את עצמם. סיפורי חיים דומים ושונים. סיפורים קצרים, חדים ודוקרים מאוד וגם קריאים מאוד. הספר מצטרף לערמת ספרי עמיה ליבליך שלי, שחלק מהם ברשימת הספרים המכוננים שלי. ‘קפה מוות’, ‘קיבוץ מקום’ ו’למרות הכל’.
ואז גולת הסרנדיטיפי, כמה ימים אחרי גילוי הספר החדש, קבלתי פרסום של קורס כתיבה אינטרנטי שעמיה עושה עם מתי, הבת שלה, מומחית למיינדפולנס שגם אותה אני קוראת, זימון במייטבו. הסדנה התחילה בזום ואפילו זכיתי להיות בחדר הקטן עם עמיה ולהקריא לה את התרגיל שלי.

הנזירה רוברטה. המנזר הסלזיאני. סיור במוסררה. מרץ 24. צילום: ורד סלעהנזירה רוברטה. המנזר הסלזיאני. סיור במוסררה. מרץ 24. צילום: ורד סלע
סיור במוסררה.מרץ 24.  צילום: ורד סלעסיור במוסררה.מרץ 24. צילום: ורד סלע
סיור במוסררה.מרץ 24.  צילום: ורד סלעסיור במוסררה.מרץ 24. צילום: ורד סלע
אומנות. היינו בשישי בסיור בשכונת מוסררה בירושלים. סיור בעקבות תערוכה בשם ‘ארבעה בשכונה’. במסגרת חממת האומנות של מנדל, בהובלת ביה”ס מוסררה לאמנות ולחברה. פגשנו שתי אמניות שפתחו שער, בפועל, פתחו את שער המנזר הסלזיאני ברחוב הע”ח. עבדתי כמעט חמש שנים עם ביהס מוסררה, באתי לפגישות ולתערוכות במוסררה וברחוב הע”ח די הרבה פעמים. מעולם לא שמתי לב שמול בית הספר יש שער, מאחוריו מנזר, בתוכו גרות שש נזירות שלכל אחת מהן יש סיפור חיים ולכולן ביחד חיבור למנזר ולמסדר האיטלקי שלהן. התובנה הכה חזקה של כמה סיפורי חיים יש בעולם הזה. איך כל אדם הוא עולם ומלואו וסיפור שלם של בחירות וגורלות. רוברטה, הנזירה שבילתה 25 שנים במדינות שונות באפריקה והיום היא בישראל, עד שתקבל הודעה לארוז מזוודה ולעבור למקום הבא. הן מבוגרות, מאמינות במשימה שלהן (ככה נראה). מנותקות מהסביבה שלהן לגמרי ומחזיקות את המבנה ואת עצמן לטובת הצליינים שמגיעים להתארח (בתקופות יותר רגועות, לא עכשיו). פעם עסקו בחינוך, אך מאז שהשכונה השתנתנה כבר לא. יום אחד הגיעו יעל ותמר, צלמת ואמנית הדפס, דפקו על השער, נכנסו והתחברו לנזירות ויצרו כולן ביחד עבודות וסיפורים משותפים לתערוכה. אותי זה מרגש לראות, להבין, לחוות טיפה ובעיקר להתפלא מחיים של אחרות.
מסביב הכל פורח וימים מלאי שמש. שקדיות פורחות במלוא הדרן ואט אט מתחילות להשיל קונפטי לבנבנן. תיכף יתחילו כל העצים ללבלב ויגיעו עוד חגים והמלחמה עוד כאן והמצב הולך ומתדרדר והמורכבות בלתי ניתנת לתפיסה אנושית. מנסה ללמוד מהטבע שגם שקשה הוא אוסף כוחות להפליא בפרחיו ובצבעיו, סומך על הכדור שימשיך בדרכו להסתובב ולהסתובב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *